Zlecenia copywriterskie

Zlecenia i praca dla copywriterów – gdzie szukać i jak znaleźć zatrudnienie przy pisaniu tekstów?

Wydaje Ci się, że pisanie tekstów na zlecenie to dobry pomysł na zarabianie pieniędzy? Jak najbardziej tak, jednak nawet mając potrzebne w copywritingu SEO predyspozycje i umiejętności, nic nie zdziałasz, jeśli nie wiesz, gdzie i jak szukać zleceń dla copywritera. Mogę Cię pocieszyć, że również przez to przechodziłem, dlatego chciałbym Ci ułatwić życie i zaprezentować sprawdzone sposoby na poszukiwanie pracy w zdalnym pisaniu tekstów na zamówienie. A zatem zaczynajmy!

Platformy copywriterskie

Wielu początkujących copywriterów zaczyna właśnie z tego miejsca. Jeśli się zastanawiasz, gdzie szukać zleceń na pisanie tekstów, prawdopodobnie trafisz na jedną z platform copywriterskich, do których możesz z powodzeniem aplikować nawet bez doświadczenia. W Polsce istnieje kilka takich serwisów, m.in.:

  • Copywriter.pl,
  • GoodContent.pl,
  • GieldaTekstow.ai,
  • TekstKombinat.pl,
  • SEOtxt.pl,
  • TextBroker.pl,
  • TextBookers.com.

Platform copywriterskich cały czas przybywa, podczas gdy te, które działały jeszcze wczoraj, dziś są już niedostępne. Powyższa lista może być więc niepełna lub zawierać portale nieistniejące w momencie, gdy czytasz ten tekst.

Serwisy tego rodzaju pełnią funkcję pośredników pomiędzy firmami i osobami, które zlecają copywriting a copywriterami poszukującymi pracy. W zależności od platformy zamówienia są przydzielane odgórnie lub można je wybierać samodzielnie. Na portalach copywriterskich znajdziesz przede wszystkim zlecenia z SEO copywritingu i różnego rodzaju treści publikowane w internecie.

Platformy dla copywriterów przeważnie oferują dużo zamówień. Jest gdzie szukać pracy przy pisaniu tekstów, jednak problem w tym, że stawki są niestety dość lub nawet bardzo zniechęcające (może lepiej stwierdzić wprost, że głodowe?). Wynoszą bowiem zaledwie kilka złotych brutto za 1000 znaków ze spacjami. I nie ma znaczenia, czy jest to 5, czy 9 zł, bo obie stawki są, delikatnie mówiąc, mało satysfakcjonujące. Dla uczciwości muszę natomiast wspomnieć o platformie Copywriter.pl, na której podkreśla się godne wynagrodzenia. Ale jak sytuacja wygląda w rzeczywistości? Tego nie wiem, nie sprawdzałem.

Podsumowując: raczej nie polecam Ci rozpoczynania kariery od platform copywriterskich, bo prawdopodobnie tylko się zniechęcisz do copywritingu. Po pierwsze, szukanie nowych zleceń może zająć Ci wiele czasu, a jak już jakieś zamówienie wpadnie, to stawka za pracę będzie tak niska, że uznasz całe to przedsięwzięcie za bezsensowne.

Zalety platform copywriterskich:

  • Dostępność nawet dla początkujących copywriterów bez doświadczenia.
  • Duża liczba różnego rodzaju zleceń copywriterskich (przynajmniej tak było przez wiele lat, ale z tego, co słychać „w branży”, w 2023 r. ruch na platformach znacząco zmalał).

Wady:

  • Żenująco niskie stawki.
  • Brak bezpośredniego kontaktu ze zleceniodawcą.

Portale dla freelancerów

Nieco lepiej sytuacja wygląda w serwisach, w których można znaleźć oferty nie tylko na pisanie tekstów, ale również inne zamówienia dla freelancerów. Oto najpopularniejsze działające w Polsce portale w tematyce pracy zdalnej:

  • Oferia,
  • Useme,
  • Freelancer.pl,
  • Freelancehunt.com.

W tym przypadku znalezienie zlecenia copywriterskiego wymaga już konkurowania z innymi zleceniodawcami. Niestety, bardzo często kluczowym argumentem dla zamawiających pozostaje cena, co sprawia, że wiele zamówień staje się po prostu niewartych uwagi. A to z kolei oznacza konieczność selekcji i odsiewania zleceń wartościowych od tych, na które nie opłaca się poświęcać czasu.

Niewątpliwą zaletą serwisów dla freelancerów jest możliwość bezpośredniego kontaktu copywritera poszukującego pracy zdalnej przy pisaniu tekstów ze zleceniodawcą. Otwiera to możliwość kontynuowania współpracy przy kolejnych projektach i sukcesywnego budowania portfolio. Czy jednak opłaca Ci się poświęcać czas na wysyłanie ofert i konkurowanie z innymi copywriterami o zlecenia bez gwarancji, że otrzymasz którekolwiek? To już Twoja decyzja.

Zalety portali dla freelancerów:

  • Dostępność nawet dla początkujących copywriterów bez doświadczenia.
  • Duża liczba różnego rodzaju zleceń copywriterskich.
  • Możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu ze zleceniodawcą.

Wady:

  • Raczej niskie stawki za copywriting.
  • Brak gwarancji otrzymania zleceń.

Portale z ogłoszeniami o pracę

Na portalach typu Pracuj.pl, GoWork.pl, Jooble.org czy Praca.pl również znajdziesz mnóstwo ogłoszeń o pracę dla copywriterów. W większości przypadków będzie to mniej lub bardziej stałe zajęcie, np. ćwierć, pół czy cały etat, a jego zdobycie będzie wymagało wysłania CV i przejścia procesu rekrutacyjnego. Ot, procedura standardowa jak na większości innych stanowisk, nie tylko w zakresie copywritingu.

Decydując się na poszukiwanie zleceń na opisy produktów czy pisanie tekstów na zamówienie w serwisach z ogłoszeniami o pracę, zwróć uwagę, czy istnieje możliwość współpracy zdalnej. Oczywiście jeśli Ci na tym zależy, bo być może rozważasz też przeprowadzkę do innego miasta, aby rozpocząć czy kontynuować karierę copywritera.

Grupy na Facebooku

Grup na Facebooku dla copywriterów, w których regularnie publikowane są zlecenia, jest wiele, a kilka z nich wyróżnia się dużą liczbą dostępnych zamówień. Chodzi przede wszystkim o grupę Copywriter poszukiwany – zlecenia dla copy, gdzie publikowanych jest co najmniej kilka ofert tygodniowo.

W odpowiedzi na ogłoszenie na copywriterskiej grupie facebookowej można zgłosić swoją kandydaturę. Zleceniodawca z reguły wskazuje formę kontaktu – zgłoszenia można wysyłać np. na określony adres e-mail czy na Messengerze bezpośrednio do osoby, która publikuje ogłoszenie. Poza typowo copywriterskimi w poszukiwaniu zamówień warto odwiedzać również inne grupy – polecam ich dokładny spis w artykule Macieja Wojtasa.

Duża liczba zleceń, możliwość uzyskania dobrych stawek, weryfikacja ogłoszeniodawców – wszystko to przemawia za udzielaniem się na grupach facebookowych. Pamiętaj jednak, że nie masz gwarancji otrzymania zlecenia, a wysłanie nawet dziesiątek aplikacji może spełznąć na niczym. Czy warto próbować? Moim zdaniem mimo wszystko tak, szczególnie jeśli nie masz doświadczenia i jesteś początkującym copywriterem.

Agencje – interaktywne, SEO, marketingowe, reklamowe

Agencje interaktywne, pozycjonerskie, marketingowe i reklamowe zajmują się prowadzeniem kampanii, w których wykorzystywane są wysokiej jakości treści. Artykuły sponsorowane, wpisy blogowe, teksty do mediów społecznościowych, recenzje, poradniki – ten i inny content często jest zlecany zewnętrznym copywriterom, z którymi agencje współpracują. Czy możesz zostać jednym z nich?

Pewnie, że możesz, ale wymaga to przekonania osób decyzyjnych pracujących w danej agencji, że warto powierzyć copywriting właśnie Tobie. Twoim zadaniem jest zatem zaprezentowanie się jako copywriter z wysoko rozwiniętymi umiejętnościami, który wie, na czym polega pisanie wartościowych tekstów na zlecenie. Bez portfolio się więc nie obędzie – po prostu musisz mieć co pokazać jako Twoje teksty próbne, które powinny potwierdzić Twoje kompetencje.

Jak copywriter ma nawiązać współpracę z agencją marketingową, SEO czy interaktywną? Możliwości jest kilka, a najprostsza to wysłanie wiadomości e-mail. Ale czy to skuteczne? Czy ktoś odczyta i potraktuje serio Twoją aplikację? Cóż, być może tak, lecz takiej pewności nie ma. Jeśli chcesz mieć gwarancję, że ktoś Cię wysłucha, zadzwoń do danej firmy lub osobiście udaj się do jej biura, aby zorientować się w możliwościach pisania tekstów na zamówienie.

No dobrze, ale z którymi agencjami warto współpracować? Osobiście chciałbym zarekomendować agencję https://www.ecopywriting.pl – poza tym ponownie mogę powołać się na tekst Macieja Wojtasa, w którym znajduje się lista firm godnych uwagi.

Specjaliści ds. SEO i marketingu internetowego

Z usług copywriterskich korzystają również indywidualni specjaliści od pozycjonowania i marketingu internetowego, dlatego warto zapukać do ich drzwi. Gdzie ich poszukiwać? Fachowcy od szeroko pojętej promocji online prowadzą własne blogi i profile w mediach społecznościowych, udzielają się na forach i w grupach na Facebooku, publikują artykuły w serwisach tematycznych, więc nietrudno ich znaleźć. Pozostaje tylko kontakt.

W tym przypadku postępuj podobnie jak ze zgłaszaniem swojej kandydatury do współpracy z agencją, tzn. przygotuj portfolio i postaraj się przekonać potencjalnego zleceniodawcę, że jesteś odpowiednią osobą na właściwym miejscu.

Własny blog

Jak widzisz, poszukiwanie zdalnych zleceń copywriterskich przeważnie wymaga zaprezentowania swoich umiejętności, czyli po prostu pokazania napisanych dotychczas treści. Jedną z możliwości jest wysyłanie za każdym razem plików PDF ze swoimi tekstami, jednak polecam też założenie własnego blogu, na którym będziesz publikować swoją twórczość, nawet hobbystyczną.

Regularne prowadzenie blogu pokazuje potencjalnemu klientowi, że jesteś osobą obeznaną z tworzeniem treści na potrzeby internetu, która dodatkowo umie posługiwać się narzędziami takimi jak np. WordPress. Udowadniasz w ten sposób, że nie jesteś tu z przypadku, a pisaniem tekstów na zamówienie chcesz się zajmować na serio lub zwyczajnie to robisz. To ważne z punktu widzenia poważnych zleceniodawców.

Profil LinkedIn

LinkedIn to serwis internetowy przeznaczony dla specjalistów, w którym swoje profile mają tysiące osób z szeroko pojętej branży marketingu internetowego. Jeżeli i Ty tam będziesz i zaczniesz publikować interesujące treści np. na temat copywritingu i pisania tekstów, a także udzielać się w dyskusjach, być może uda Ci się zbudować wizerunek profesjonalnego copywritera i w ten sposób nawiązać współpracę z kimś, kto się do Ciebie zgłosi. Możesz też próbować tworzyć własną społeczność i zapraszać do znajomych osoby z branży, co do których masz przypuszczenia, że możesz się im jakoś przydać w sensie zawodowym.

Strona WWW i własny marketing

A gdyby tak sprawić, że klienci zaczną szukać Ciebie, a nie Ty ich? To możliwe! Stwórz własną stronę WWW i zacznij ją promować w wyszukiwarkach (m.in. poprzez pozycjonowanie, Google Ads i content marketing), a zwiększysz prawdopodobieństwo pozyskania najcenniejszych klientów, którzy są gotowi zapłacić adekwatną cenę do jakości tekstów, które im dostarczysz.

Stworzenie witryny internetowej, a następnie wypromowanie jej wiąże się oczywiście z nakładem czasu i pieniędzy. Nic jednak nie stoi na przeszkodzie przed tym, aby już od samego początku działalności jako copywriter jednocześnie poszukiwać zleceń na własną rękę i rozwijać swoją markę – albo osobistą, albo w ramach agencji copywriterskiej. I właśnie takie podejście jest moim zdaniem najlepsze, jeśli chcesz potraktować copywriting jako główne czy też jedno z istotnych źródeł swoich dochodów.

Podsumowanie

Jak widzisz, istnieje wiele odpowiedzi na pytanie o to, w których miejscach warto poszukiwać zdalnych zleceń dla copywriterów. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz i jesteś osobą początkującą, czy masz już mniejsze lub większe doświadczenie w pisaniu tekstów na zamówienie, polecam inwestowanie we własną markę, czyli m.in.:

  • prowadzenie profili w mediach społecznościowych,
  • założenie i prowadzenie blogu,
  • rozbudowywanie portfolio copywriterskie,
  • pozyskiwanie opinii, ocen i rekomendacji od klientów,
  • stworzenie własnej strony internetowej.

Tak samo ważne jest według mnie rozwijanie swojej wiedzy zarówno w copywritingu, jak i dziedzinach pokrewnych – pozycjonowaniu, marketingu internetowym, reklamie, social mediach, obsłudze narzędzi czy sztucznej inteligencji. Ale to już temat na inną okazję. Tymczasem życzę Ci powodzenia w poszukiwaniu zleceń dla copywriterów, w czym – mam taką cichą nadzieję – choć w niewielkim stopniu pomocny okaże się ten tekst!

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *