Technical copywriter

Copywriter techniczny (technical writer) – kto to, czym się zajmuje, co robi, ile zarabia?

Zastanawiasz się, czym się zajmuje specjalista wykonujący zawód technical writera? W tym artykule postaram się wyjaśnić tę kwestię i opisać, kim jest copywriter techniczny, co robi na co dzień oraz w jakich sytuacjach warto skorzystać z jego usług.

Czym się zajmuje copywriter techniczny (technical writer)?

Technical writer to osoba odpowiedzialna za tworzenie tekstów stricte technicznych, takich jak np.:

  • instrukcje obsługi maszyn,
  • manuale,
  • dokumentacje urządzeń i oprogramowania,
  • specjalistyczne artykuły i opisy.

Głównym zadaniem copywritera technicznego jest przekazywanie w sposób klarowny i zrozumiały dla użytkownika skomplikowanych informacji i danych o charakterze technicznym, inżynierskim. Odpowiedni tekst np. instrukcji pozwala użytkownikom sprawniej posługiwać się danym urządzeniem lub programem i lepiej wykorzystywać jego możliwości.

Jednym z głównych zadań copywritera technicznego jest również redagowanie i uaktualnianie dokumentacji technicznej. Zazwyczaj technical writer wkracza do akcji w momencie, gdy produkt zostaje zmodyfikowany lub pojawią się nowe funkcjonalności i pojawia się konieczność uaktualnienia dokumentacji.

Kto może zostać copywriterem technicznym?

Technical writer powinien wykazywać się bardzo dobrą znajomością danego produktu, usługi, specjalizacji, zagadnienia. Fachowa, inżynierska wiedza pozwala mu na precyzyjne i poprawne przekazywanie informacji w tekście. Ważne są również umiejętności techniczne – copywriter musi znać specyfikę branży, w której działa i dysponować kompetencjami w zakresie stosowanych w niej technologii.

Kolejną ważną cechą copywritera technicznego jest umiejętność komunikacji. Technical writer często uczestniczy w procesie tworzenia produktu, usługi czy oprogramowania, dlatego powinien potrafić jasno i zrozumiale przekazywać informacje innym członkom zespołu. Warto także, aby miał zdolności analityczne – to pozwala na szybsze poszukiwanie rozwiązań problemów, które mogą się pojawić w trakcie pisania instrukcji obsługi lub dokumentacji.

Umiejętności technical writera

Jakie jeszcze wymagania powinna spełniać osoba, które chce zostać copywriterem technicznym?

Kompetencje interpersonalne

Copywriterzy techniczni pracują w zespole, zwykle z różnymi działami zajmującymi się marketingiem, projektowaniem czy ulepszaniem oprogramowania. Osoba, która chce zostać technical writerem, powinna mieć dobrze rozwinięte kompetencje interpersonalne, takie jak umiejętność prowadzenia negocjacji, rozwiązywania problemów, a także wywierania pozytywnego wrażenia na klientach za pomocą słów. Kwalifikacje te są niezbędne do skutecznego komunikowania się z ludźmi o różnym poziomie wykształcenia i doświadczenia, którzy zapoznają się z dokumentami tworzonymi przez copywritera technicznego.

Znajomość języka technicznego

Technical writerzy często piszą o zaawansowanych tematach technicznych, takich jak oprogramowanie komputerowe, inżynieria mechaniczna czy elektronika. Dlatego osoba, która chce zostać copywriterem tego rodzaju, powinna dobrze znać język techniczny, aby móc pisać o tych tematach w sposób zrozumiały dla szerszego grona odbiorców. W praktyce z reguły niezbędna jest też znajomość języka angielskiego, szczególnie w branży IT, w której jest on standardem.

Zdolności analityczne i podejście procesowe

Technical writer to osoba, która tworzy treści klarowne, łatwe do zrozumienia i zgodne z aktualnymi standardami branżowymi. Ważne jest wobec tego, aby wykazywała zdolności analityczne, umiejętność myślenia procesowego i dobre zrozumienie czynności technicznych.

Sprawne posługiwanie się słowem

Podstawową cechą, jaką powinien mieć każdy copywriter techniczny, jest umiejętność sprawnego pisania. Technical writer tworzy treści czytelne, przejrzyste i zrozumiałe, w których w przystępny sposób są zawarte informacje techniczne. Oprócz tego umie wejść w rolę potencjalnego odbiorcy, aby zrozumieć, co jest dla niego ważne i jak odpowiednio przekazać mu fachowe informacje. Pod tym względem jego praca wygląda podobnie jak SEO copywritera.

Jak zostać technical writerem?

Copywriting techniczny to specjalistyczna dziedzina, więc aby osiągnąć sukces, musisz zdobyć odpowiednią wiedzę i doświadczenie. Wybierz kurs lub studia związane z technical writingiem bądź we własnym zakresie zdobywaj wiedzę. Niestety (albo i na szczęście?) „papierek” może być w tym przypadku ważny – świadectwo ukończenia kierunku technicznego przemawia na Twoją korzyść, jeśli chcesz zostać copywriterem technicznym. Przeczytaj także jak najwięcej książek i artykułów na temat technical writingu, aby poznać różne styl pisania.

Znajdź swoją niszę

Copywriting techniczny obejmuje wiele dziedzin, w tym IT, finanse, medycynę, budownictwo, elektrotechnikę i inne. To oczywiste, że trzeba się zdecydować na którąś z nich, więc znajdź swoją niszę i doskonale wyspecjalizuj się w jednym, konkretnym obszarze. Dzięki temu będziesz mieć większe szanse na znalezienie pracy lub zlecenia.

Poprawiaj umiejętności pisarskie

Technical writing wymaga precyzyjnego pisania, a więc doskonałego władania językiem polskim. Regularnie ćwicz swoje umiejętności w pisaniu, aby stawać się coraz lepszym w swoim zawodzie. Pisz krótkie artykuły na różne tematy, a także edytuj i poprawiaj teksty innych autorów.

Buduj markę osobistą

Jeśli już masz doświadczenie i umiejętności, spróbuj zbudować swoją markę osobistą. Wykonaj własną stronę internetową lub blog, gdzie będziesz publikować teksty czy artykuły, aby dotrzeć do odbiorców zainteresowanych Twoimi usługami. Możesz też działać w social mediach, promując swoje portfolio copywritera oraz budując relacje z innymi copywriterami technicznymi.

Gdzie szukać pracy i zleceń jako copywriter techniczny?

Możesz szukać pracy lub zleceń na portalach z ofertami pracy oraz na portalach dla copywriterów – niekiedy można na nich znaleźć zlecenia również dla technical writerów. Warto także szukać zleceń poprzez bezpośredni kontakt z firmami, które potrzebują Twoich usług. Pamiętaj, że w pracy copywritera technicznego liczą się nie tylko wiedza i umiejętności, ale również elastyczność i zdolność do pracy w różnych warunkach.

Zarobki i stawki – wynagrodzenia dla technical writera

Jak podają różne źródła, wynagrodzenie technical writera jest uzależnione od wiele czynników, takich jak umiejętności, doświadczenie zawodowe, branża czy rodzaj umowy.

Średnie zarobki copywritera technicznego w Polsce to 5000-7000 zł brutto miesięcznie. Jednak im większe doświadczenie i umiejętności, tym wyższe wynagrodzenie. Najlepsi technical writerzy mogą zarobić nawet ponad 10 000 zł brutto miesięcznie. Warto jednak zaznaczyć, że wynagrodzenie uzależnione jest również od branży, w której się pracuje. Według badań, najlepiej płatne są branże IT, medyczna oraz energiczna.

Copywriter techniczny może pracować na różnych umowach – zlecenie, umowę o pracę lub o dzieło. Wynagrodzenie copywritera technicznego zależy również od rodzaju projektu. Technical writerzy działający jako freelancerzy mogą zarabiać od kilku do kilkunastu tysięcy złotych za projekt. Pracując na etacie, otrzymuje się zaś stałą pensję, a więc wynagrodzenie niezależne od projektów, nad którymi się pracuje.

Reasumując, wynagrodzenie copywritera technicznego jest uzależnione od wielu czynników, jednak za standard można uznać zarobki na poziomie 5000-7000 złotych brutto miesięcznie, podczas gdy zaawansowani copywriterzy techniczni mogą zarabiać nawet ponad 10 000 zł brutto miesięcznie.

Podsumowanie

Technical writer to specjalista, który zajmuje się tworzeniem tekstów technicznych oraz dokumentacji produktowych. Copywriting techniczny to zawód wymagający dużej precyzji i dokładności w pracy, ponieważ osoba, która go wykuje, odpowiada za przekazywanie skomplikowanych i szczegółowych informacji w sposób zrozumiały dla użytkowników. Z usług technical writera korzysta się w momencie, gdy chce się zlecić stworzenie czy uaktualnienie instrukcji obsługi, manuali, dokumentacji i innych tekstów o charakterze technicznym.

Podobne wpisy

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *